چگونه در يك حادثه هوايي زنده بماني
با توجه به اين رخدادها كه در زمان وقوع، اين حوادث به تيتر تمامي نشريات خبري تبديل ميشوند براي بسياري از مسافران اين سؤال بهوجود ميآيد كه آيا سفرهاي هوايي از ايمني كافي برخوردارند؟
پاسخ اين سؤال به 2دليل بدون شك مثبت است؛ اول اينكه حوادث هوايي بسيار نادر بوده و رخدادن آنها در شرايط معمولي بعيد بهنظر ميرسد. براساس گزارش انجمن بينالمللي حملونقل هوايي در ميان هر 2/1ميليون پرواز تنها يك حادثه رخ ميدهد.
دليل دوم اين است كه حوادث هوايي معمولا در هنگام بلند شدن يا فرود آمدن هواپيما رخ ميدهند؛ يعني زماني كه هواپيما به سطح زمين نزديك بوده و سرعت پاييني دارد و به همين دليل خلبان در چنين شرايطي قدرت مانور بيشتري براي نجات هواپيما و سرنشينان آن دارد. در مقابل، حوادث مرگبار هوايي، در ميانه پرواز و در اثر اختلالات جدي مكانيكي يا برخورد هوايي رخ ميدهند.
كليد حياتي براي زنده ماندن در چنين حادثهاي، هشيار باقيماندن در زمان طلايي است؛ 90ثانيه حياتي كه بلافاصله پس از حادثه آغاز ميشود. در حوادث هوايي كه امكان زنده ماندن در آن وجود دارد، اكثر قربانيان نهتنها در اثر برخورد شديد بلكه بيشتر بهدليل تنفس دود و آتش و عدمتوانايي حركت در دوره طلايي جان خود را از دست ميدهند.
مسافران براي نجات جان خود در چنين شرايطي ميتوانند چند مرحله حياتي را اجرا كنند: 1- بستهنگهداشتن كمربند ايمني در هر شرايطي؛ زيرا بستن كمربند پس از حادثه نيازمند صرف ثانيههاي حياتي است كه معمولا زود از دست ميروند. 2- آشنا شدن با ويژگيهاي ايمني هواپيمايي كه فرد قصد سفر با آن را دارد.
به اين شكل فرد با آگاهي ميتواند به خروجيها، ابزار و وسايل اوليه براي نجات جان خود و ديگران دسترسي پيدا كند. 3- رعايت حالت ويژهاي كه كاركنان هواپيما آن را در بدو ورود به هواپيما براي مسافران توضيح ميدهند. اين حالت بدن فرد را از پرتاب شدن به جلو و برخورد با صندليهاي ديگر حفظ ميكند. در اثر برخورد با صندليهاي مقابل آسيبهاي شديد گردن و سر بهوجود آمده و فرد توانايي حركت را طي 90 ثانيه طلايي از دست خواهد داد.
سازمان هوانوردي آمريكا در اين ميان بهدنبال روشهاي جديدتري براي حفظ ايمني مسافران هواپيماهاي مسافربري است و به همين منظور قوانين جديدي را براي بهبود اسكلتبندي هواپيما و صندليهاي هواپيماهاي در حال توليد ارائه كرده است تا بتوانند ميزان شدت برخورد را تا ميزان 16برابر نيروي گرانش بهخود جذب كنند.
همچنين فاصله ميان صندليها نيز براي افزايش ايمني مسافران تغيير خواهد كرد. تعبيه كيسههاي هوايي كه با سرعتي كمتر از 90 ميلي ثانيه باز شده و از گردن و كمر مسافران محافظت ميكند، طرح ديگري است كه ميتواند در حوادث هوايي منجر به نجات جان انسانها شود.
براساس گزارش سيانان، درحاليكه بسياري از مسافران همچنان درباره ايمني پروازهاي تجاري ترديد دارند، آمارهاي ايمني نشان ميدهد پرواز با هواپيما بسيار امنتر از اين است كه فرد بخواهد با خودروي خود به نزديكترين فروشگاه محلي برود.