دانلود همه ورژن هاي برنامه QT (كيو تي )
دانلود همه ورژن هاي برنامه QT (كيو تي )براي برنامه نويسي
براي آموزش هاي مربوط به QT به لينك زير مراجعه فرماييد
برنامه تاريخ ثبت حجم فايل
آموزش برنامه نويسي QT (كيوت)
شروع کار با کیوتی
در اولین گام برنامه Qt Designer را اجرا کنید . برای اینکار در ویندوز از زیر شاخه Qt by Trolltech v4.2.3 (OpenSource)
منوی شروع Designer را اجرا کنید و در لینوکس یا از طریق منو یا از طریق
آیکن برنامه در دسکتاپ و یا با استفاده از محیط متنی برنامه طراح را اجرا
کنید . ما برای این آموزش نسخه ویندوزی را انتخاب کرده ایم . چون کیوتی یک
ابزار ذاتی لینوکس می باشد استفاده از Qt در لینوکس راحتتر و بسیار شبیه به
نوع ویندوزی آن می باشد . برنامه ای شامل قسمت ها و پنجره های مختلف و
بصورت جدا ظاهر می گردد . اکثر کاربران تازه کار و نیز ویندوزی با این نحوه
چینش پنجره ها مشکل دارند . پس اگر دوست دارید همه پنجره ها به هم چسبیده
باشد از منوی Edit سپس User Interface Mode گزینه Docked Window را انتخاب
کنید .
آموزش نصب QT در اكس پي (XP)و لينوكس (linux)
نصب کیوتی در اكس پي و لينوكس
آخرین نسخه موجود کیوتی و نیز ابزار های وابسته آن Qt 4 می باشد که تغییرات و مزایای بسیاری در آن صورت گرفته است . برخی از این تعییرات عبارتند از :
- امکان درونی سازی و یکپارچه سازی بسیار آسان با Visual Studio .NET
- بهبود کارایی سیستم گرافیکی و روابط کاربر (User Interface)
- حمایت بهبود یافته از چند نخی (Multi-threading)
- حمایت کامل از یونی کد و نیز ترجمه آنی و زمان اجرا و نیز حمایت بیشتر از بومی سازی
- کلاس ها و توابع سریعتر با مصرف حافظه کمتر
- ظاهری قابل انعطاف و مدیریت ساده داده ها با استفاده از ساختار جدید Model-view
- افزایش سرعت کلی و کاهش استفاده از حافظه
- امکان برنامه نویسی متنی بدون ظاهر گرافیکی بمنظور نوشتن برنامه های تحت سرور
انتخاب ما نیز برای این آموزش نسخه ۴ این ابزار می باشد .
در ادامه مطلب به طريقه نصب QT در لينوكس و اكس پي ميپردازيم
آشنايي با زبان برنامه نويسي كيوت (QT)
Qt بسیار وسیع و گسترده است
کیوتی یک فریم ورک بسیار گسترده و غنی می باشد که شامل ویژگی و توانایی هاو ابزار های بسیاری می باشد که امکان ایجاد برنامه هایی سمت سرور و کلاینت با کارایی بسیار زیاد و مولتی پلتفرم را فراهم می آورد .
کتابخانه های غنی و گسترده
کتابخانه های (library) این فریم ورک که بالغ بر ۴۰۰ کتابخانه کامل به زبان ++C می باشد در حقیقت شالوده و پایه فریم ورک را تشکیل می دهد . این کتابخانه ها شامل مواردی چون کتابخانه های GUI ، پایگاه داده ، شبکه ، XML ، OpenGL درونی سازی شده ، بین المللی کردن (internationalization) و ... می باشد .
طراح گرافیکی
Qt Designer نام یک طراح گرافیکی بسیار قدرتمند می باشد که امکان ایجاد فرم ها و لایه ها بصورت سریع و آسان با استفاده از نما و گرافیکی مناسب را در اکثر سیستم عامل ها فراهم می کند .
بین الملل سازی (internationalization) آسان
Qt Linguist نام ابزار دیگری می باشد که امکان ترجمه و بین الملل سازی را بسیار راحتتر می کند . با استفاده از این ابزار کل سیستم لغات و نوشته های برنامه بصورت جداگانه در فایلی ذخیره می گردند که امکان ترجمه آن بسیار راحت می باشد . بنابراین تیم اصلی فارغ از مشکلات و سختی های کار زمان بری چون ترجمه به زبانهای مختلف وقت بیشتری بر روی توسعه برنامه صرف می کنند . و نیز امکان ترجمه برنامه برای کاربران معمولی که اطلاعات زیادی از روند توسعه و برنامه نویسی ندارند فراهم می شود .
همچنین کیوتی ویژگی های بسیار خوبی برای زبان فارسی و چینش راست به چپ فراهم می کند . این ویژگی از درونی ترین کلاس ها و هسته کیوتی فراهم می شود . بنابراین تمامی عناصر کاملا منتطبق با استاندارد های مورد نیاز بوده و بخوبی متون راست به چپ فارسی را نمایش می دهند . انتخاب و استفاده از این ویژگی هم بسیار آسان می باشد.
مستندات و راهنمای غنی و کامل
Qt Assistant نام یک مروگر فایل و مستندات می باشد که تغییر و استفاده مجدد از آن امکان پذیر می باشد . برنامه های نوشته شده با Qt می توانند از این ابزار برای نمایش مستندات خود استفاده کنند . بنابراین تهیه و توسعه مستندات برنامه ها بسیار سریعتر و آسان تر خواهد بود .
Qt مولتی پلتفرم (کراس پلتفرم) می باشد
کیوتی بطور کامل مولتی پلتفرم می باشد . یعنی مستقل از سیستم عامل یا به عبارت دیگر امکان اجرا بر روی محدوده وسیعی از سیستم عامل ها . مطمئنا برنامه های نوشته شده با کیوتی هم مولتی پلتفرم خواهند بود ! چون برای اجرا فقط به کیوتی نیاز دارند . این ویژگی بسیار مهم و با ارزش می باشد . برای مثال برنامه نویس مجموعه ای از API و توابع و نحوه اجرای و استفاده از آنها را یاد می گیرد سپس در هر سیستم عاملی به راحتی می تواند برنامه نویسی کند !
کیوتی و ابزار های آن فعلا در پلتفرم های زیر در دسترس هستند :
Qt/X11 : این نسخه مخصوص سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس (Unix) چون لینوکس ، سولاریس (Solaris) و HP-UX ، IRIX و بسیاری سیستم عامل مشتق شده دیگر می باشد .
Qt/Windows : این نسخه مخصوص سیستم عامل مایکروسافت می باشد و از ویندوز ۹۸ تا ویستا (Vista) قابل اجرا و استفاده می باشد .
Qt/Mac : این نسخه نیز مخصوص سیستم عامل مک (Mac OS X) می باشد .
Qtopia Core : این نسخه مخصوص قابل اجرا و استفاده در نسخه خاصی از لینوکس (Embedded Linux) است که می تواند در سخت افزار های خاص بجر کامپیوتر معمولی اجرا شود .
تمامی API ها و توابع موجود در این نسخه های مختلف بدون در نظر گرفتن سیتسم عامل و محیطی که در آن اجرا می شوند یکسان می باشد . برای مثال تمامی توابع و روشهای کار با فایل ها ، چند نخی (Threading) ، مدیریت پردازش ها (Process handling) ، پایگاه داده و ... دقیقا یکسان می باشند .
برنامه های نوشته شده با Qt در تمامی این پلتفرم ها دقیقا همانند یک برنامه معمولی و بومی آن محیط می باشد و از نظر ظاهر هیچ گونه فرقی با سایر برنامه ها ندارد . همچنین برنامه نوشته شده در یک محیط بدون هیچ تغییری بدون مشکل در بقیه پلتفرم ها قابل اجرا هستند . فقط باید در پلتفرم جدید برنامه نوشته شده را دوباره کامپایل و به فایل اجرایی تبدیل کرد . که بدیهی هست در مواقعی که کد و هسته اصلی برنامه با زبانی اسکریپتی چون پایتون نوشته شود حتی نیازی به کامپایل مجدد هم نیست ! و برنامه بصورت مستقیم در همه پلتفرم ها اجرا خواهد شد .
یادگیری کیوتی آسان است
برنامه نویس کیوتی کافی است طرز کار یک تابع API (توابع مورد نیاز برای دسترسی به کتابخانه ها) را یاد بگیرد . سپس می تواند از آن تابع در همه پلتفرم ها استفاده کند . همچنین توسعه دهندگان کیوتی نهایت تلاش خود را برای حفط سهولت یادگیری و استفاده کرده اند . با توجه به اینکه کیوتی یک نرم افزار آزاد (OpenSource Qt) می باشد توسعه ان بسیار سرعتر و بیشتر مطابق با خواست مصرف کننده می باشد . همچنین این ابزار مستنداتی بسیار غنی و کامل به همراه گروهای و انجمن هایی فعال دارد که بسیار کمک کننده و مفید می باشد .
Qt بسیار قدرتمند، بی عیب و کارا می باشد !
نرم افزار های تجاری و حرفه ای بسیاری در پلتفرم ها و با ابزار ها و کامپایلر های مختلفی با کیوتی نوشته شده است . بیش از ۴۵۰۰ شرکت معتبر برنامه نویسی در دنیا با استفاده از این ابزار برنامه های خود را تولید می کنند . بنابراین کاملا تست شده و اکثر مشکلات آن مشخص و برطرف شده است . همچنین تمامی موارد مورد نیاز نیز به ان اضافه شده است . و دوباره با توجه به اپن سورس بودن آن این امر بسیار احتتر بوده و هر کسی می تواند در توسعه آن سهیم باشد . برای مثال در سالهای گذشته هزینه بسیاری از طرف دولت برای فارسی سازی و بومی سازی آن و نیز ثبت این تغییرات در نشخه های اصلی کیوتی هزینه شده است ! البته تیم توسعه کیوتی بسیار سخت گیر می باشد و اجازه اضافه شدن هر کد یا تغییری را نمی دهند ! مگر اینکه کارایی و دلیل آن کاملا بحث شده و اثبات شده باشد .
کارایی و سرعت اجرای برنامه های نوشته شده با کیوتی نیز بسیار خوب و در حد برنامه های معمولی موجود در همان پلتفرم می باشد . برنامه های نوشته شده بدون هیچ واسطی اجرا شده و بصورت مستقیم از سخت افزار و منابع استفاده می کنند .
کیوتی اپن سورس و آزاد است
مهمترین نکته در باره لایسنس کیوتی این است که تمامی ابزار ها در دو لایسنس مختلف عرضه می شوند . یکی تجاری و دیگری غیر تجاری . بحث نرم افزار اپن سورس و ازاد و مزیت های آن که در روند توسعه و استفاده آز آن می گذارد و نیز مواردی چون سهولت ، قدرت ، تنوع ، امنیت و ... را به ارمغان می آورد نیازمند بحثی دیگر و مفصل است . اما از طرفی دیگر این لایسنس دوگانه کیوتی باعث بحث های بسیار بسیار زیاد شد . اما این دوگانه بودن لایسنس خود مزیتی مهم می باشد که هر لایسنس تضمین کننده دیگری هست !
- استفاده از مزیت های جامعه اپن سورس و نرم افزار آزاد برای توسعه بهتر و سریعتر . بنابراین هر کسی می تواند کیوتی را بسته به نیاز خود تغییر و تغییرات اعمال شده را به نسخه های اصلی نیز اضافه کند تا بقیه نیز از آن استفاده کنند .
- اطمینان شرکت ها و برنامه نویسان از جنبه مالی و تجاری تولیدات خود . با استفاده از نسخه تجاری کیوتی هر شرکت و برنامه نویسی می تواند برنامه های نوشته شده خود را با مجوز تجاری و اطمینان خاطر بفروش برساند .
در پست بعد طريقه نصب Qt را براي آموزش ميگذارم
براي آموزش هاي مربوط به QT به لينك زير مراجعه فرماييد
Qt چیست ؟
Qt یک فریم ورک مولتی پلتفرم برای توسعه نرم افزار می باشد که اکثرا برای ایجاد برنامه هایی با رابط کاربری (GUI) مورد استفاده قرار می گیرد . اما پس از نسخه ۴ امکان ایجاد برنامه های متنی نیز فراهم شده است . بیشترین استفاده از کیوتی در رابط گرافیکی KDE بوده است که یکی از مهمترین محیط های گرافیکی لینوکس می باشد . نرم افزار های بسیاری چون Opera, Google Earth, Skype, Qtopia و ... نیز توسط این ابزار ایجاد گردیده اند . این ابزار توسط یک شرکت نروژی به نام Trolltech ایجاد گردیده و با سرعت بسیاری در حال توسعه می باشد .
زبان برنامه نویسی در Qt بصورت پیش فرض ++C می باشد . تقریبا این ابزار را می توان با محیط ++VC مقایسه نمود . اما امکان برنامه نویسی با زبانهای دیگر چون پایتون ، رابی ، PHP ، پرل ، پاسکال و حتی #C و جاوا نیز در Qt فراهم می باشد ! همانطور که گفته شد کیوتی تقریبا در اکثر سیستم عامل های موجود چون لینوکس ، ویندوز ، مک و سیستم های خاصی چون PDA ها و Smartphone ها قابل اجراست .
Qt از موتوری درونی و خاص خود برای ایجاد اشیا و پنجره ها استفاده می کند . بنابراین امکان اجرا بر روی چندین سیستم عامل و نیز استفاده از اشایی پیشرفته براحتی ممکن می باشد . در عین حال کیوتی در هر سیستم عامل برنامه هایی درست همانند ظاهر همان سیستم عامل یا اصطلاحا محلی (native) تولید می کند .
کیوتی اسمی کلی هست و شامل تمام ابزار و کتابخانه ها و طراح می شود . در حقیقت محیط و فریم ورک Qt شامل قسمت های مختلفی می باشد . هسته اصلی و داخلی آن شامل کتابخانه هایی بسیار گسترده در اکثرا زمینه های موجود چون پایگاه داده ، شبکه ، سیستم فایل ، اینترنت و ... می باشد . همچنین کیوتی شامل طراحی (Designer) گرافیکی و بسیار قدرتمند و ساده می باشد که برنامه نویسی و ایجاد پنجره ها را بسیار آسان و سریع قابل پیاده سازی می کند .
در سمت راست و در قسمت موضوعات ميتوانيد اطلاعات زيادي در در مورد Qt آوريد
برنامه چت با استفاده از سوكت پروگرامينگ (VB.net)
نمونه برنامه براي سوكت پروگرامينگ (socket programming )
آموزش كامل سوكت پروگرامينگ (socket programming )
مقدمه:
براي كسب توانايي در ساخت برنامه هايي كه بتوانند تحت شبكه و استاندارد هاي موجود براي ساخت شبكه كاركنند نياز است اطلاعات مقدماتي در مورد شبكه هاي كامپيوتري كسب كنيد در اين بخش ما به معرفي كوتاه و مقدماتي در مورد شبكه مي پردازيم تا ذهن خوانندگان عزيز تا حدودي به بحث نزديكتر شود و توانايي درك مطالب گقته شده را در قسمت هاي بعدي داشته باشند.
توجه:
اگر شما با شبكه آشنا هستيد مي توانيد از اين بخش كه مربوط به مفاهيم شبكه و پروتكل ها مي باشند صرف نظر كنيد و به قسمت هاي اصلي آموزش برنامه نويسي شبكه بپردازيد.
در اين قسمت ابتدا به شرح مفاهيم پايه مدل مرجع OSI مي پردازيم و سپس TCP/IP را به عنوان پروتكل استاندارد ارتباطات اينترنتي معرفي مي كنيم و به جزئيات مهم آن اشاره خواهيم كرد و در نهايت مفهوم آدرس IP و كلاس هاي مختلف آن را بيان مي كنيم در بخش بعدي نيز كه دنباله اي براي اين بخش محسوب مي شود به توضيح چگونگي عملكرد و دستورات پروتكل هاي مهم ارتباطي كه در سطح وسيع برروي شبكه جهاني اينترنت و شبكه هاي بر مبناي مدل TCP/IP استفاده مي شوند مي پردازيم.
خوانندگان عزيز توجه داشته باشند كه دانستن مطالب ارائه شده در اين دو بخش براي يك برنامه نويس شبكه الزامي است و نداشتن اطلاعات كافي در مورد مبنا و طريقه كار كردن پروتكل ها ممكن است موجب شود كه در درك مطالب بعدي كتاب با مشكل مواجه شويد. پس مطالعه اين بخش و بخش بعدي براي كساني كه با مفاهيم شبكه به خوبي آشنا نيستند الزامي مي باشد.
سوكت ( Socket ) چيست:
با يك بيان ساده مي توان گفت كه سوكت به تركيب يك آدرس ماشين ( IP ) و يك شماره درگاه ( Port ) گفته مي شود. در اين تعريف اصطلاحاتي وجود دارد كه ممكن است معناي آن را به درستي در ك نكنيد ولي در ادامه همين فصل به طور كامل با اين مفاهيم آشنا خواهيد شد.
در برقراري ارتباط بين كامپيوتر ها در يك شبكه دو چيز بسيار مهم است 1) آدرس ماشيني كه مي خواهيم اطلاعاتي از ان بگيريم يا به آن ارسال كنيم 2) برنامه اي از آن ماشين كه در خواست اطلاعات كرده يا اينكه مي خواهيم اطلاعاتي از آن برنامه كسب كنيم.
اين دو يعني آدرس ماشين و شماره برنامه به وسيله سوكت در شبكه مشخص مي شوند.
بركلي سوكت:
TCP/IP براي اولين بار درسيستم عامل يونيكس معرفي شد و در نگارش هاي بعدي اين سيستم عامل كه توسط دانشگاه بركلي توسعه پيدا كرد ، يك رويه برنامه نويسي نيز همراه TCP/IP ارائه شد تا كاربران بتوانند به وسيله آن برنامه هاي تحت شبكه با استفاده از اين پشته پروتكلي ايجاد كنند. اين رويه برنامه نويسي به صورت استاندارد براي برنامه نويسي شبكه درآمد و بقيه زبان هاي توسعه و سيستم عامل نيز از اين استاندارد براي پشتيباني از برنامه نويسي شبكه استفاده كردند.
WinSock چيست:
WinSock يا Windows Socket يك رويه ( InterFace ) برنامه نويسي است كه در غالب يك DLL ( Dynamic Link Library ) در سيستم عامل ويندوز براي برنامه نويسي شبكه و ساخت برنامه هايي كه بتوانند با شبكه محاوره داشته باشند معرفي شده است از آنجايي كه اين كتابخانه به صورت استاندارد جهاني ساخت برنامه هاي شبكه ، ساخته شده است بنابرين در اين كتاب مبناي آموزش بر روي اين رويه ( WinSock ) قرار داده شده است اگر چه آموزش هاي اين كتاب فقط بر مبناي سيستم عامل ويندوز نيست و برنامه هاي اين كتاب و آموزش هاي آن شامل سيستم عامل هاي خانواده *Nix ( Linux & UNIX ) نيز مي باشد اما به دليل مشترك بودن توابع موجود در اين DLL و هدر هاي ديگر مبناي آموزش بر روي اين DLL تمركز دارد.
براي دريافت بقيه مطالب فايل زير را دانلود كنيد
آموزش اورکلاک سيستم (راهنماي اوركلاك )
بگذاريد به طور کلی همينجا يك مسئله را در مورد لپ تاپها روشن كنم
بعضي لپ تاپ ها با شعار
اورکلاک وارد بازار مي شوند. اما به طور کلی براي لپ تاپ ها اورکلاک را
توصيه نمی کنيم و برخي دلایل آن هم در زیر نوشته شده:
1- سیستم خنک کننده ي نچندان خوب براي اورکلاک
2- وجود باتري باعث محدودیت در افزایش ولتاژ مي شود.
3 - چون فضاي درون کيس لپتاپ کوچک است، گرم شدن یک قطعه خاص، به سرعت بقیه را نيز مستعد گرما می کند
4 - مادربرد هايي که در لپ تاپ هاي معمولی استفاده می شوند، معمولا امکان دستکاري در تنظيمات را براي کاربر محدود می کنند.
بقيه در ادامه مطلب........
مقايسه سيستم عامل هاي موبايل
1 - نوع برنامه نويسي موبايل
2 - نام كمپاني توليد كننده
3 - گواهينامه استفاده شده
4 - نام سيستم عامل مرجع
5- ورژن ارائه شده
6 - چند وظيفه اي بودن يا نبودن
و.................
Feature |
iOS |
Windows Mobile |
Windows Phone 7 |
BlackBerry OS |
Symbian |
Bada |
Company |
Apple |
Microsoft |
Microsoft |
RIM |
Symbian Foundation |
Samsung |
Current Version |
4.1 |
6.5.3 |
Not yet released |
6.0.0 |
9.5 |
1.0.2 |
OS Family |
Mac OS X/Unix-like |
Windows CE 5.2 |
Windows CE 7 |
Mobile OS |
Mobile OS |
Linux |
Supported CPU Architecture |
ARM |
ARM |
ARM |
ARM |
ARM, x86 |
ARM |
Programmed in |
C, C++, Objective-C |
C++ |
C++ |
Java |
C++ |
C++ |
License |
Proprietary EULA except for open source components |
Proprietary |
Proprietary |
Proprietary |
Eclipse Public License |
|
Default Web Browser/Engine |
Webkit |
Internet Explorer Mobile 6.0 (Trident) |
Internet Explorer Mobile 7.0 (Trident) |
Webkit |
Webkit |
Webkit (Dolphin Browser 2.0) |
3rd Party Application Store |
App Store |
Windows Marketplace for Mobile |
Windows Phone Marketplace |
App World |
Symbian Horizon |
Samsung App |
Email Sync protocols supported |
POP3, IMAP, MAPI |
POP3, IMAP, MAPI |
POP3, IMAP, MAPI |
BES, BIS, Push e-mail |
POP3, IMAP |
POP3, IMAP |
Push Notifications |
Example |
Example |
Example |
Yes |
||
Voice Recognition |
Example |
Yes |
Yes |
Yes |
||
Tethering |
Bluetooth, USB (carrier dependent), Wifi (with 3rd party software and "jail break") |
USB, Bluetooth, Wifi (with 3rd party software) |
USB, Bluetooth, Wifi |
USB, Bluetooth, Wifi (with 3rd party software |
microUSB, Bluetooth 3.0, Wifi |
|
Audio Playback |
AAC (8 to 320 Kbps), Protected AAC (from iTunes Store), HE-AAC, MP3 (8 to 320 Kbps), MP3 VBR, Apple Lossless, AIFF, WAV |
MP3, AAC, AAC+, eAAC+, WAV, WMA pro, AMR-NB, MIDI |
MP3, WAVE, WMA, AAC+, MIDI, AMR, eAAC+, FlAC, OGG |
|||
Video Playback |
H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 kbit/s, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbit/s, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 kbit/s per channel, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; Motion JPEG (M-JPEG) up to 35 Mbit/s, 1280 by 720 pixels, 30 frames per second, audio in ulaw, PCM stereo audio in .avi file format |
H.263, H.264, WMV, MPEG4, MPEG4@ HD 720p 30fps, DivX, XviD |
MP4, WMV, H.263, H.264, DivX, WMV, XviD, 3gp |
|||
Turn-by-turn GPS |
3rd Party software |
3rd Party Software |
Bing Maps |
3rd Party Software |
3rd Party Software, manufacturers software |
Samsung LBS (Route 66)) |
Video out |
1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter; 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite AV Cable |
None |
Device depending |
|||
Multitasking |
limited, iOS4 only[22] |
Yes |
Yes (limited) |
Yes |
Yes |
Yes |
Desktop interactive widgets |
No |
Yes |
Yes (through "live tiles") |
? |
? |
? |
Support for hardware keyboard |
Yes (Bluetooth) |
Yes |
Yes |
Yes |
Yes |
? |
Videoconference front video camera |
Yes (Currently iPhone 4 and iPod Touch 4 Only) |
No |
? |
Yes |
Yes |
? |
Can share images via Bluetooth with all mobile |
No |
? |
? |
Yes |
Yes |
? |
Yes |
? |
? |
Yes |
Yes[24] |
? |
|
Facebook IM chat |
? |
? |
Yes |
Yes |
? |
? |
Jailbreaking Required and OpenSSH Installed (free from Cydia Application) |
? |
? |
Yes |
? |
? |
|
? |
? |
? |
Yes |
? |
? |
|
? |
? |
? |
? |
? |
? |
|
Official SDK platform(s) |
Mac OS X |
Windows |
Windows |
Windows |
Windows |
Windows |
Feature |
iOS |
Windows Mobile |
Windows Phone 7 |
BlackBerry OS |
Symbian |
Bada |
آشنايي با سيستم عامل هاي موبايل

مقدمه :
امروزه تمایل به خرید تلفن های همراه هوشمند روز به روز افزیش می یابد و این افزایش تقاضا تنها به این دلیل نیست که این تلفن ها امکانات بسیار بیشتری را در اختیارمان می گذارند (مانند ارسال ایمیل، مرورگرهای محبوب وب و برنامه ها و بازی های قابل دانلود و نصب بر روی موبایل ها)، بلکه دلیل اصلی این اشتیاق بازار، قیمت های ارزان و مناسب این گوشی ها نسبت به هر زمان دیگر است. به استثناء برخی مدلهای گرانقیمت اروپایی ، می توان با پرداخت مبلغی کمتر از 300 دلار صاحب یک Smartphone سریع و مناسب شد و با پرداخت 80 دلار اضافه تر و یا کمی بیشتر به صورت ماهیانه، یک سیم کارت با امکانات مناسب تهیه کرد (البته شاید فقط برای دیگر کشورها - در ایران که هنوز خبری از امکانات اپراتورها برای موبایل های هوشمند نیست).
هرچند در ایران تنوع جهانی همراه های هوشمند را نداریم و همچنین هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور از امکانات این گونه همراه ها پشتیبانی نمی کنند، اما با توجه به تنوع بالای موبایل های هوشمند در بازار و همچنین طرفداران زیاد آن در ایران بهتر دیدیم تا مروری اولیه بر خصوصیات پلتفرم های مختلف Smartphone داشته باشیم. اینکه چرا شما یک مدل خاص را انتخاب کنید و اینکه هر مدل چه امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد. این راهنما بر اساس سیستم های عامل مورد استفاده در تلفن های همراه هوشمند دسته بندی شده است.

بعضي از انواع سيستم عامل هايي كه ميتوان نام برد عبارتند از :
1- سيستم عامل شركت نوكيا سيمبين
2 - سيستم عامل كمپاني اپل
3 - سيستم عامل كمپاني گوگل
4 - سيستم عامل كمپاني HP
5 - سيستم عامل كمپاني بلك بري
6 - سيستم عامل كمپاني سامسونگ
در ادامه مطلب به معرفي چند سيستم عامل معروف موبايل ميپردازم
آموزش شناسايي گوشي اصل يا تقلبي
بدین منظور:
ابتدا بر روی گوشی خود (با هر مدلی) کافی است کد #06#* را وارد نمایید. کد IMEI گوشی خود را مشاهده خواهید کرد.
حال به سایت اینترنتی زير بروید.
https://www.numberingplans.com/?page=analysis⊂=imeinr
سپس کد IMEI خود را که یک کد 15 رقمی است را در صفحه مربوط به طور دقیق و بدون خطا وارد نمایید و روی دکمه analyse کلیک کنید.
اکنون سایت مشخصاتی به شما میدهد که باید به طور کامل به مشخصات گوشی شما صدق کند. از نظر مدل ، کارخانه ، کشور سازنده و...
به عنوان مثال اگر گوشی شما مدل نوکیا 3230 باشد ، میابیست بعد از وارد
نمودن سریال (IMEI) گوشی ، مشخصات همان گوشی نوکیا 3230 خود را دریافت
کنید ، این موضوع بدین معنی است که گوشی شما اصل بوده و هیچ گونه مشکلی
ندارد. اما اگر مشخصات داده شده مربوط به گوشی شما نباشد گوشی شما قاچاق
یا چنج یا... می باشد .
به عنوان مثال اگر کد يك گوشي K750i را چك كنید و اين سايت مشخصات يك گوشي W750 را به شما نشان دهد ، گوشی شما غیراصل یا چنج است!
سایت فوق به غير از چك كردن IMEI موارد ديگری را نیز آنالیز میکند:
» Phone number analysis
» IMSI number analysis
» IMEI number analysis
» SIM number analysis
» ISPC number analysis
لينك چك كردن IMEI براي تشخيص اصل بودن گوشي :
https://www.numberingplans.com/?page=analysis⊂=imeinr
لينك چك كردن و آناليزم كردن كدهاي ديگر :
https://www.numberingplans.com/?page=analysis
امنيت در شبكه هاي اقتضايي Ad-hoc (قسمت دوم شبكه هاي Ad-hoc)
(قسمت دوم آشنايي با شبكه هاي Ad-hoc)
2 - امنيت در شبكه هاي اقتضايي Ad-hoc
شبکه های Ad-hoc نیز مانند بسیاری از شبکه های بی سیم و سیمی برای انجام و کارکرد صحیح اعمال شبکه که در اینجا شامل مسیریابی، جلورانی(Forwarding) بسته های داده، نگهداری (Maintenance)و به روز رسانی اطلاعات مسیریابی است، به امنیت نیازمند هستند. در واقع امنیت شرط لازم برای عملکرد درست اعمال شبکه است و بدون نبود آن تضمینی برای انجام صحیح این اعمال وجود ندارد و مهاجمان به راحتی می توانند یکپارچگی شبکه را بر هم بزنند.
سیاستی که در این راستا تدبیر می شود آن است که اعتماد کامل به گره های شبکه برای انجام اعمال حیاتی شبکه کاری عبث و بیهوده است و این رابطه اعتماد تنها در برخی از سناریوهای شبکه Ad-hoc قابل فرض است. مثلا در یک شبکه Ad-hoc که گره های آن سربازان یک گروهان باشند می توان از قبل، یعنی پیش از شروع عملیات، کلیدهای متقارن مشترک و یا کلیدهای عمومی افراد (بسته به نوع رمزنگاری متقارن یا نامتقارن) را با یکدیگر مبادله کرد. ولی مشکلات و محدودیتهای دیگری همچنان باقی می ماند. از جمله اینکه چنین شبکه ای نمی تواند امنیت را برای قرارگیری افزایشی (Incremental Deployment) تامین کند. چرا که گره های جدیدی که می خواهند در شبکه قرار گیرند باید به نوعی خود را به گره های دیگر معرفی کنند و احراز اصالت متقابل برای همه آنها بتواند، صورت بگیرد.
می توان چنین برداشت کرد که گره های شبکه Ad-hoc برای انجام مدیریت کلید (Key Management)به یک محیط مدیریت شده (Managed Environment) نیاز دارند. در واقع باید یک یا چند مرکز معتمد Trusted Authority (TA) وجود داشته باشند تا گره های تازه وارد را در شبکه ثبت کنند و گره های مخرب را از شبکه خط بزنند و بدین ترتیب امنیت شبکه مورد نظر را بر اساس گره های سالم موجود تامین کنند، چرا که گره های مخرب در لیست ابطال(Revocation List) قرار گرفته اند.
منظور از کارکرد صحیح اعمال شبکه این است که هر گره ای از شبکه به وظایف خود مبنی بر جلورانی بسته ها و مسیریابی به درستی عمل کند و در این عملیاتها به خوبی با دیگر گره ها همکاری و مشارکت کند. یعنی اینکه در نهایت اعمال شبکه بین گره ها به صورت منصفانه تسهیم شود.
با توجه به ماهیت ذاتی شبکه های Ad-hoc بسادگی می توان چنین برداشت کرد که عملکرد شبکه شدیدا وابسته به رفتار گره های شبکه می باشد. یعنی اگر گره ای وظایفش را به درستی انجام ندهد، بازده عملکرد شبکه به شدت افت میکند و تبادل اطلاعات حیاتی ممکن است به خطر افتد. بر این اساس در برخی از مدلهای پیشنهادی برای برقراری امنیت از منطق اکثریت (Majority Logic) استفاده میکنند و رفتار ناصحیح گره ها را بر اساس سابقه اعمال آنها بررسی میکنند و اگر این سابقه از یک حد آستانه مربوط به متوسط اعمال بدتر باشد رفتار گره مخرب تشخیص داده می شود. البته این تصمیم گیریها تا حدی نسبی اند و هرگز به طور مطلق نمی توان تعیین کرد که هر رفتاری که از گره ای سر میزند صحیح است یا ناصحیح.
برای پیداکردن گره خرابکار به انجام اعمالی چون ردیابی(Tracking)، نگهبانی (Watchdog)و دیده بانی نیاز است که خود محتاج پردازش ارتباطاتی بالا می باشد که هم انرژی می طلبد و هم پهنای باند و حافظه. در نتیجه در شبکه های بی سیم چون Ad-hoc نمی توان از پروتکلهای شبکه های بی سیم چون BGP استفاده کرد هم از جهت محدودیت پردازش ارتباطاتی و هم از این جهت که توپولوژی شبکه دایما در حال تغییر است.
در پست بعد به پروتكل مسير يابي AODC در ادامه سرفصل هاي شبكه هاي بيسيم Ad-hoc مي پردازم
آشنايي با Wireless Mobile Ad-hoc Networks Security (قسمت اول شبكه هاي Ad-hoc)
سرفصل ها
1 - مقدمه اي بر شبكه هاي متحرك بي سيم اقتضايي
2 - امنيت در شبكه هاي متحرك بي سيم اقتضايي
3- آشنايي با پروتكل مسير يابي َAODV در شبكه Ad-hoc
4 - انواع حملات در شبكه هاي Ad-hoc
5 - آرايش كليد در شبكه هاي Ad-hoc
6 - نمونه اي از پروتكل هاي امن در شبكه هاي Ad-hoc
1 - مقدمه اي بر شبكه هاي متحرك بي سيم اقتضايي (Wireless Mobile Ad-hoc)
شبکه های Ad-hoc به شبکه های آنی و یا موقت گفته می شود که برای یک منظور خاص به وجود می آیند. در واقع شبکه های بی سیم هستند که گره های آن متحرک می باشند. تفاوت عمده شبکه های Ad-hoc با شبکه های معمول بی سیم 802.11 در این است که در شبکه های Ad-hoc مجموعه ای از گره های متحرک بی سیم بدون هیچ زیرساختار مرکزی (Central Infrastructure) ، نقطه دسترسی (Access Point)و یا ایستگاه پایه (Base Station)برای ارسال اطلاعات بی سیم در بازه ای مشخص به یکدیگر وصل می شوند.
ارسال بسته های اطلاعاتی در شبکه های بی سیم Ad-hoc توسط گره های مسیری که قبلا توسط یکی از الگوریتمهای مسیریابی (Routing)مشخص شده است، صورت می گیرد. نکته قابل توجه این است که هر گره تنها با گره هایی در ارتباط است که در شعاع رادیویی اش هستند، که اصطلاحا گره های همسایه نامیده می شوند.
پروتکلهای مسیریابی بر اساس پارامترهای کانال مانند تضعیف(Attenuation) ، انتشار چند مسیره، تداخل(Interference) و همچنین بسته به کاربرد شبکه به صورت بهینه طراحی شده اند. در هنگام طراحی این پروتکلها به امر تضمین امنیت در شبکه های Ad-hoc توجه نشد. در سالهای اخیر با توجه به کاربردهای حساس این شبکه از جمله در عملیاتهای نظامی، فوریتهای پزشکی و یا مجامع و کنفرانسها، که نیاز به تامین امنیت در این شبکه ها بارزتر شده است، محققان برای تامین امنیت در دو حیطه عملکرد و اعتبار (Performance and Reliability) پیشنهادات گوناگونی را مطرح کردند و می کنند.
شبکه های بی سیم Ad-hoc فاقد هسته مرکزی برای کنترل ارسال و دریافت داده می باشد و حمل بسته های اطلاعاتی به شخصه توسط خود گره های یک مسیر مشخص و اختصاصی صورت می گیرد. توپولوژی شبکه های Ad-hoc متغیر است زیرا گره های شبکه می توانند تحرک داشته باشند و در هر لحظه از زمان جای خود را تغییر بدهند.
وقتی گره ای تصمیم می گیرد که داده ای را برای گره مورد نظر خود بفرستد. ابتدا با انجام یک پروتکل مسیریابی پخش شونده (Broadcast Routing Protocol) کوتاهترین مسیر (Shortest Path) ممکن به گره مورد نظر را بدست می آورد و سپس با توجه به این مسیر داده را ارسال میکند. به هنگام به روز رسانی یا کشف مسیر مورد نظر تمام گره های واقع بر روی مسیر اطلاعات مربوط به راه رسیدن به گره مقصد را در جدول مسیریابی خود تنظیم می کنند، تا در هنگام ارسال داده از مبدا روند اجرای عملیات ارسال داده به درستی از طریق کوتاهترین مسیر ممکن انجام شود.
در شکل 1نمایی از یک شبکه متحرک بی سیم Ad-hoc را مشاهده می کنید که در آن گره D شروع به حرکت به سمت راست می کند و در نهایت همانطور که در سمت راست شکل مشخص شده است، از دید رادیویی گره A خارج می شود.
1 نمایی از توپولوژی در حال تغییر یک شبکه Ad-hoc
در پست هاي بعد به ساير سرفصل هاي شبكه هاي بيسيم Ad-hoc مي پردازم